20 September 2010

Jejak Debat Ke Taiping

Khamis-Sabtu: Dari Terengganu sampai Pulau Pinang. Kami lalu jalan darat dari Jeli ke Gerek. Melelahkan, dan sampai di Taiping dalam jam tujuh lebih: 18 September 2010.

Debat AMK adalah sebuah usaha kematangan politik. Itulah “politik pencerahan” lawan “politik intrik” yang merebak parah di era Dr Mahathir Mohammad, atau, apa yang kita sebut sebagai “Mahathirisme”. Orang yang dahulunya lawan Mahathir, kini ramai pula yang terjangkit politik fitnah dan intrik—yang kini kembali bersama Umno-BN.

Debat kelmarin mahu tidak mahu perlu dijayakan bagi membuka lembaran baru politik nasional, bukan sahaja kepada Keadilan, tetapi pentas politik seluruhnya. Saya yakin, ia tetap bakal jadi sejarah demokrasi di Malaysia; akan dikenang anak-cucu kita kelak.

Dari Terengganu, saya hadir dengan agar debat sedemikian dapat dipanjangkan jadi “Debat Perdana” antara calon Perdana Menteri di pehak BN dan Pakatan Rakyat (PR). Dibuat secara terbuka. Langsung di TV dan radio. Di situ, keduanya harus memperjelaskan agenda, janji dan manifesto parti masing-masing.

Dan, rakyat menilai.

Persoalan buruk Mahathirisme lebih 30 tahun lalu ialah demokrasi yang dikacing hari demi hari. Dari aktivisme dan idealis anak-anak muda, termasuk mahasiswa sehingga media yang ditekan dan dikongkong dengan akta yang bukan-bukan. Sudut demokrasi hampir mati dan malang sekali kematian demokrasi dilakukan atas nama bangsa, agama dan negara.

Saya tegaskan, tak ada gunanya pengantian parti politik yang berkuasa andai tidak sedar hal ini; tidak sedar masalah asas anak-anak muda Malaysia bilamana Malaysia menjadi negara autokratik. Kini sifat kuku besi bukan hanya dilakukan oleh seorang pemimpin tertinggi negara, seperti PM, tapi sudah menjadi sistem yang mengakar umbi. Lihat sahaja bagaimana Dr Mahathir mengkritik pengantinya yang bagi Mahathir, Abdullah menggunakan media dan polis untuk mengekang dan menakut-nakutkan orang.

Sebagai usaha pusingan awal, saya kira pentas debat berkenaan adalah pentas terbaik bercakap tentang ruang demokrasi; tentang masalah utama ini. Apatah lagi, payah benar ruang hendak diberikan kepada saya walaupun di dalam parti sendiri—entah mengapa?

Macam yang saya janjikan, saya tidak akan menikam sama ada Badrul Hisham mahupun Rafizi Ramli yang keduanya lebih muda umurnya berbanding saya. Yang hendak saya lawan, jelas—Umno dan Barisan Nasional!

Kepada penganjur, terima kaseh galangan budi.

HH, KL.

No comments: